موج اقتصادی انفجار بیروت در ۴۸ ساعت

جهش نفت و طلا هم‌راه با گرانی دلار در ایران

شوک وارد شده به بازارهای مالی ۴۸ ساعت پس از وقوع انفجار بیروت هم‌چنان پابرجاست؛

به طوری که قیمت جهانی طلا روز پنج‌شنبه رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کرد، هر بشکه نفت برنت به بالاترین قیمت در ۵ ماه گذشته معامله شد و نرخ دلار در بازار ایران نیز به اوج خود در ۱۷ روز گذشته رسید.
هر اونس طلا پیش از وقوع انفجار عصر سه‌شنبه (۴ اوت) در ۱۹۸۰ دلار مبادله می‌شد. بلافاصله پس از این انفجار مرگ‌بار، بهای جهانی طلا با ثبت رکوردی جدید از مرز ۲۰۰۰ دلار گذشت. نزدیک به ۱۰ ساعت پس از رخ‌داد این حادثه، روند صعودی نرخ طلا تا قله ۲۰۳۳  دلار ادامه یافت. بهای جهانی طلا روز پنج‌شنبه نیز تا سطح بی‌سابقه ۲۰۷۰   و دلار بالا رفت.
هم‌زمان افزایش نگرانی‌ها در مورد آغاز دور تازه تنش‌ها در خاورمیانه، قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه برنت از هر بشکه ۴۴ دلار در جریان معاملات صبح دوشنبه به ۴۵ دلار و ۶۸ سنت طی مبادلات عصر روز پنج‌شنبه رسید. بدین ترتیب بهای هر بشکه نفت به بالاترین حد از ۶ ماه گذشته تاکنون رسید.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز طی ۲ روز گذشته نرخ رسمی عرضه ارز در شبکه رسمی صرافی‌های تحت نظارت خود را ۷۰۰ تومان افزایش داد و بر همین اساس، هر دلار آمریکا را روز پنجشنبه ۲۳۰۰۰ تومان فروخت که نرخی بی‌سابقه از ۲۹ تیرماه گذشته تا روز ۱۶ امرداد بود. قیمت آزاد دلار نیز با وجود شیبی ملایم‌تر نسبت به نرخ رسمی تا ۲۳۷۰۰  تومان صعود کرد.
نرخ آزاد هر یورو نیز روز پنج‌شنبه بار دیگر به بالای ۲۸۰۰۰ تومان رسید. بهای رسمی یورو نیز با ۶۵۰ تومان افزایش مواجه شد و ۲۶۷۵۰  تومان عرضه شد.
هم‌زمانی افزایش قیمت ارز در بازار ایران با رکوردزنی پی‌آپی قیمت جهانی طلا موجب شد تا نرخ معامله هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران به بیش از ۵ .۱۱ میلیون تومان برسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۲۵۰۰۰ تومان خرید و فروش شود.
با وجود ادامه تأثیرگذاری شوک ناشی از انفجار بیروت بر بازارهای نفت، طلا و ارز، بازارهای سهام در اروپا و آمریکا طی معاملات دو روز گذشته فارغ از این ماجرا و تحت تأثیر ادامه حمایت دولت‌ها و بانک‌های مرکزی جهان از اجرای بسته‌های محرک مالی هم‌چنان به روند صعودی خود ادامه دادند. بخشی از این رشد به ویژه در بازارهای سهام آمریکا ناشی از انتشار خبر ثبت بیش‌ترین کاهش شمار هفتگی بیکاران جدید از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور بوده است.
در ایران نیز شاخص کل بورس تهران در تنها روز کاری خود پس از حادثه بندر بیروت، به دلیل ادامه کاهش ارزش برابری ریال ایران در مقابل دلار آمریکا، بیش از ۳۹۰۰۰ واحد معادل ۱.۹۶ درصد افزایش یافت.
انفجار عصر سه‌شنبه محموله ۲۷۰۰ تنی نیترات آمونیم در بندر بیروت تاکنون ۱۷۰ کشته و بیش از ۵۰۰۰ مجروح بر جای گذاشته است و موجب تخریب حدود نیمی از این شهر شده است. رخ‌دادی که می‌تواند به دور تازه‌یی از جنگ قدرت در لبنان با میدان‌داری کشورهای صاحب نفوذی ه‌مچون آمریکا، فرانسه، عربستان، اسرائیل و ایران منجر شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229129
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
274
685
7179
1220432
10208
16017
1229129

آی‌پی شما: 3.137.181.52
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403