حمله ناکام بانک مرکزی ایران به نرخ آزاد ارز

دلار از مرز ۲۲۰۰۰ تومان هم رد شد

بانک مرکزی ایران با عرضه‌های روز یک‌شنبه خود در نرخ‌های صعودی، نتوانست مانع از عبور قیمت آزاد دلار از مرز ۲۲۰۰۰ تومان شود.


با وجود این که بانک مرکزی ایران در آغاز مبادلات روز یک‌شنبه بازار ارز، نرخ رسمی عرضه دلار را ۶۰۰ تومان دیگر افزایش داد و به رقم بی‌سابقه ۲۱۵۰۰ تومان رساند ولی موفق به مهار شتاب نرخ آزاد نشد. به طوری که قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران ظهر یک‌شنبه رکورد جدید ۲۲۰۰۰ تومان را ثبت کرد.
در مقابل بانک مرکزی ایران با تشدید عرضه در نرخ ۲۱۶۵۰ تومان، قیمت آزاد دلار را ۲۵۰ تومان کاهش داد اما بار دیگر بهای آزاد فروش دلار صعود خود را پی گرفت و از ۲۱۹۰۰ تومان فراتر رفت ولی این نرخ در جریان معاملات بعد از ظهر یک‌شنبه تا ۲۱۸۰۰ تومان کاهش یافت. با نزدیک شدن به دقایق پایانی معاملات عصر یک‌شنبه و کاهش عرضه، نرخ آزاد فروش دلار با عبور از مرز ۲۲۰۰۰ تومان به ۲۲۳۰۰ تومان رسید.
هم‌زمان قیمت رسمی هر یورو نیز توسط بانک مرکزی ایران ۲۴۰۰۰ تومان تعیین شد و بهای آزاد آن نیز در بازار بین ۲۴۵۰۰ تا ۲۵۰۰۰ تومان نوسان کرد.
با ادامه صعود نرخ ارز در بازار ایران، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز طی معاملات روز یکشنبه به نزدیک به ۴۰۰۰۰۰ تومان افزایش تا ۱۰۶۰۰۰۰۰ تومان رسید. این در حالی بود که بازار جهانی طلا به دلیل تعطیلی پایان هفته کاری فعال نبود و بهای هر اونس طلا در نرخ ۱۷۷۴ دلار و ۴۰ سنت ثابت مانده بود.
در همین حال قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در بازار تهران به ۹۳۰۰۰۰ تومان رسید.
کارشناسان اقتصادی افزایش سالانه هزینه‌ها و کسری بودجه دولت، افزایش مستمر حجم نقدینگی، چشم‌انداز نزولی قیمت نفت و تشدید تحریم‌های آمریکا را از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد التهاب در بازار ارز ایران و ادامه روند کاهش ارزش پول ملی این کشور می‌دانند.
احتمالاً قیمت دلار تا ۲۵۰۰۰ افزایش خواهد داشت البته پیش از این قیمن دلار یک سقوط آزاد تا مرز قیمت ۱۵۰۰۰ تومان را تجربه خواهد کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221146
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
219
189
714
1219680
2225
16017
1221146

آی‌پی شما: 3.143.9.115
امروز: پنج شنبه، 30 فروردين 1403