ضربه اقتصادی کرونا به صادرات ایران

گمرک ایران با انتشار گزارش تجارت خارجی کشور در ۳ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ خورشیدی اعلام کرد که ارزش صادرات ایران (بر مبنای دلار) ۴۴ درسد و واردات آن ۲۶.۷ درسد کاهش یافته است.


مطابق گزارش گمرک ایران، صادرات کشور در بهار سال جاری خورشیدی در مقایسه با بهار سال پیش با ۴۴ درسد کاهش از ۱۱.۳۵ میلیارد دلار به ۶.۳۶ میلیارد دلار رسیده است. در همین مدت ارزش واردات ایران نیز از ۱۰.۴ میلیارد دلار به ۷.۶ میلیارد دلار تنزل کرده است.
بر پایه این گزارش، بنزین طی بهار گذشته مهم‌ترین کالای صادراتی ایران بوده است و ۱۱ درسد درآمد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است. در مقابل ذرت دامی به ارزش ۵۸۸ میلیون دلار، سهم ۷.۷ درسدی در واردات ایران طی ۳ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ داشته است.
این گزارش می‌افزاید، در میان شرکای تجاری اصلی ایران، بیش‌ترین افت واردات با ۵۷.۸ درسد از مبدا هند رخ داده است و سپس ترکیه با کاهش ۳۶.۱ درسدی جایگاه دوم را در اختیار داشته است.
واردات ایران از چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران طی بهار گذشته ۱۸.۳ درسد و صادرات ایران به این کشور ۲۸ درسد افت کرده است. صادرات ایران به عراق نیز به عنوان دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی طی این مدت، ۳۷ درسد کاهش یافته است. بیش‌ترین میزان افت ارزش صادرات ایران نیز با ۸۸.۸ درسد به مقصد ترکیه رخ داده است.
مهدی میر اشرفی، رییس کل گمرک ایران در خصوص علت افت تجارت خارجی ایران در ۳ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به خبرگزاری فارس گفته که بسته بودن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب کاهش صادرات ایران شده است ولی مطابق آمار جدید، از هفته آخر خردادماه روند کاهشی صادرات کند شده و در حال بازگشت به روال عادی است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216443
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
689
947
4283
1204988
13539
4470
1216443

آی‌پی شما: 52.54.103.76
امروز: پنج شنبه، 09 فروردين 1403