دلار در آستانه راه‌اندازی بازار باز و متشکل ارز گران شد

در آستانه راه‌اندازی سامانه عملیات بازار باز و بازار متشکل ارزی، هم‌زمان نرخ عرضه دلار آمریکا در بازار رسمی و آزاد افزایش یافت.

بانک مرکزی ایران اعلام کرد، عملیات بازار باز از روز پنج‌شنبه ۲۶ دی با حضور حسن روحانی، رییس جمهوری، به طور رسمی شروع به کار خواهد کرد و سامانه معاملاتی بازار متشکل ارزی نیز رونمایی می‌شود.
در چارچوب عملیات بازار باز، بانک مرکزی ایران قصد دارد با خرید و فروش اوراق بهادار کوتاه‌ مدت که واجد شروط ریسک بسیار پایین و درجه نقدشوندگی بسیار بالا هستند، نرخ سود (بهره) در بازار بین بانکی را در هم‌آهنگی با سیاست پولی خود کنترل کند. اقدامی که انتظار می‌رود موجب مهار نقدینگی و نرخ تورم شود.
عملیات بازار باز یکی از ابزارهای اعمال غیرمستقیم سیاست پولی توسط بانک‌های مرکزی اکثر کشورهای جهان است که ذخایر بانکی را از طریق مدیریت نرخ بهره تنظیم می‌کند. این ابزار اغلب از طریق خرید و فروش اوراق قرضه دولتی با سررسیدهای کوتاه ‌مدت، میان ‌مدت و بلند‌ مدت و نرخ‌های بهره متفاوت ولی در دامنه مدنظر بانک‌های مرکزی، اعمال می‌شود.
این ابزار تا کنون در ایران به دلیل محدودیت ناشی از تفسیر موجود در خصوص هم‌سانی نرخ بهره و ربا که بر پایه فقه شیعه حرام است، اجرایی نشده بود.
هم‌چنین بانک مرکزی ایران در پی برقراری ساز و کار مبادله عمده ارز مشابه آن چیزی است که در بورس‌های کالایی (بازارهای متشکل کالایی) رایج است. البته تأسیس این بازار ایده‌یی است ۵ ساله که افتتاح آن در طول ۶ ماه گذشته نیز بارها به تعویق افتاده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1224661
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
550
1087
2711
1220432
5740
16017
1224661

آی‌پی شما: 18.220.154.41
امروز: سه شنبه، 04 ارديبهشت 1403