انفجار در نفت‌کش ایرانی نزدیک بندر جده

ایران از احتمال حمله موشکی خبر داد

برخی منابع از انفجار در یک نفت‌کش ایرانی خبر می‌دهند که صبح جمعه، ۱۹ مهر در آب‌های دریای سرخ و در منطقه‌یی واقع در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی روی داده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ملی نفت‌کش ایران اعلام کرد: انفجار احتمالاً بر اثر اصابت موشک روی داده است. این در حالی است که برخی دیگر از رسانه‌های ایران پیش از این به نقل از کارشناسان فنی مستقر بر روی نفت‌کش احتمال اقدام تروریستی را منتفی ندانسته بودند.
در گزارش روابط عمومی و امور بین المللی شرکت ملی نفت‌کش ایران انفجارها احتمالاً ناشی از شلیک دو موشک عنوان شده است که در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح به شناور نفتی ایران اصابت کرده است.
طبق گزارش‌های منتشر شده انفجارها آسیب جدی به دو مخزن اصلی نفت‌کش وارد کرده است و سبب نشت نفت به دریای سرخ شده‌اند اما چند ساعت پس از این انفجار، طبق نوشته رسانه‌های ایران نشت نفت به حداقل رسیده است و وضعیت کلی نفت‌کش در حال کنترل است.
شناوری که در دریای سرخ دچار حادثه شده است به شرکت ملی نفت‌کش ایران تعلق داشته و نامش سابیتی عنوان شده است. بر اساس آخرین گزارش ها هیچ‌یک از خدمه نفت‌کش در این حادثه آسیب ندیده است و تمامی سرنشینان در سلامت کامل به سر می‌برند.
این انفجار در ادامه ناآرامی‌های اخیر در خلیج فارس و دریای عمان روی می‌دهد که از یک سو ایران و از سوی دیگر آمریکا و عربستان را به شدت درگیر خود کرد. آخرین مورد از تنش‌ها در این منطقه به حمله پهپادی و موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان باز می‌گردد که به رغم برعهده گرفتن مسوولیت آن از سوی حوثی‌های یمن، ریاض و واشنگتن انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند.
توقیف نفت‌کش بریتانیایی استنا ایمپرو از سوی مأموران سپاه که در واکنش به متوقف شدن نفت‌کش ایرانی آدریان دریا-۱ (گریس ۱ سابق) صورت گرفت به هم‌راه سرنگونی پهپاد شناسایی آمریکا بر فراز آب‌های دریای عمان از دیگر موارد تنش‌های اخیر در این منطقه به شمار می‌رود.
حمله به دو نفت‌کش نروژی و ژاپنی در ماه ژوئن آخرین مورد از مجموعه حملات به نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز است که برخی کشورهای عربی و نیز آمریکا، ایران را به دست داشتن در آن‌ها متهم کرده بودند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217118
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
263
1101
4958
1204988
14214
4470
1217118

آی‌پی شما: 54.81.58.140
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403