به نفت خاورمیانه نیاز نداریم!

در پی تخریب تأسیسات نفتی عربستان؛ مجوز استفاده از ذخایر راه‌بردی نفت آمریکا صادر شد.

رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی مجوز استفاده از ذخایر راه‌بردی نفت آمریکا را صادر کرده است.
با توجه به حمله به عربستان سعودی که ممکن است بر قیمت‌های نفت تأثیر بگذارد، من مجوز برداشت از ذخیره استراتژیک نفت را در صورت لزوم و به اندازه کافی برای حفظ بازارها صادر کردم.
گفتنی است که وزارت کشور عربستان اعلام کرده بود: دو آتش‌سوزی در دو مرکز تولید نفت شرکت آرامکو در استان بقیق و هجره خریص به وقوع پیوست و این دو آتش‌سوزی در نتیجه هدف قرار گرفتن شرکت آرامکو به وسیله‌ی پهپاد اتفاق افتاده است.
هم‌چنین یحیا سریع سخن‌گوی نیروهای مسلح یمن چند ساعت پس از این حملات ضمن تأیید بزرگ‌ترین حمله به تأسیسات نفتی در دورترین نقطه شرقی عربستان، از ادامه این حملات در صورت تداوم جنگ ائتلاف علیه یمن خبر داد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه خطاب به پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی تأکید کرد: نه مقصر شناختن ایران، بلکه پذیرش راه حل‌های پیش‌نهادی ایران به قائله‌ی یمن خاتمه می‌دهد.
ظریف در این پیام آورده است: با شکست در سیاست فشار حداکثری، پمپئو به سیاست فریب حداکثری روی آورده است. ایالات متحده و اقمارش با این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی می‌انجامد، امروز در یمن گیر کرده‌اند. مقصر شناختن ایران، به این فاجعه پایان نخواهد بخشید. در مقابل، پذیرش پیش‌نهاد ایران در فروردین ۹۴ مبنی بر پایان دادن به جنگ و شروع مذاکرات، ممکن است به این قائله خاتمه دهد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با منتفی دانستن نقش نیروهای مردمی یمن در این حمله مدعی شد که ایران مسوول این حمله‌های پهپادی است!
وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین ادعا کرد که ایران درگیر یک دیپلماسی دروغین شده است!
پمپئو در یک پیام توئیتری با اشاره به رییس جمهور و وزیر خارجه ایران نوشت: در حالی که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند به دیپلماسی متعهد هستند، تهران تقریباً در ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی نقش داشته است، در میانه تمام فراخوان‌ها برای تنش زدایی، ایران هم اکنون به حمله‌یی بی سابقه علیه منبع انرژی جهان دست زده است.
این در حالی است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در واکنش به حمله پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به تأسیسات نفتی آرامکو در شرق عربستان اعلام کرد: این کشور مایل و هم‌چنین قادر است که به این حملات پهپادی پاسخ دهد!
گفتنی است در پی این حملات پهپادی و بروز آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو در استان بقیق و هجره خریص عربستان، تولید روزانه ۵ میلیون بشکه نفت این کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد که این میزان نیمی از تولیدات روزانه نفت عربستان را تشکیل می‌دهد.
به نفت خاورمیانه نیاز نداریم!

رییس جمهوری آمریکا بر خلاف رویه معمول واشنگتن مدعی شد: به نفت خاورمیانه نیاز نداریم!
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در پیامی بر خلاف رویه معمول کشورش ادعا کرد که واشنگتن به نفت خاورمیانه نیازی ندارد.
رییس جمهوری آمریکا در این خصوص نوشت: از آن‌جایی که ما در چند سال گذشته عمل‌کرد خوبی در بخش انرژی داشتیم ما انرژی را به صورت خالص صادر می‌کنیم و هم‌اکنون تولید کننده درجه یک انرژی در جهان هستیم.
ترامپ در این خصوص مدعی شد: ما به نفت و گاز خاورمیانه نیازی نداریم و در حقیقت نفت‌کش‌های بسیار اندکی در آن‌جا داریم اما به هم‌پیمانان خود کمک می‌کنیم.
ذخایر استراتژیک نفت آمریکا که ترامپ مجوزش را داد چه قدر است؟
در گزارشی با اشاره به این‌که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرده است که از ذخایر راه‌بردی نفت آمریکا پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان استفاده شود، آورده است: پس از این‌که ترامپ اجازه استفاده از ذخایر نفتی این کشور به دنبال حمله به آرامکو را داد؛ ذخایر راه‌بردی نفت آمریکا چه‌قدر است؟
به خاطر حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که ممکن است روی قیمت نفت تأثیر داشته باشد من مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را در صورت نیاز صادر کرده‌ام. به اندازه‌یی که بازارها نفت کافی داشته باشند.
ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین ذخیره استراتژیک نفت در دنیا را دارد. اولین ذخیره در سال ۱۹۷۵ پس از بروز بحران نفتی به سبب تحریم عربی ایجاد شد. ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در طول سواحل خلیج مکزیک در چهار منطقه که زیرزمین است که ۶ .۷۲۶ میلیون بشکه از نفت را در خود جای داده است.
فقط رییس جمهور آمریکا می‌تواند اجازه استفاده از ذخایر استراتژیک نفت را بدهد. آن‌گونه که اعلام شده است سه بار از ذخایر در گذشته استفاده شده است. در سال ۱۹۹۱ به دنبال عملیات توفان صحرا، در ۲۰۰۵ پس از توفان کاترینا که زیر ساخت‌های نفتی در آمریکا در طول خلیج مکزیک تخریب شد و در سال ۲۰۱۱ به دنبال قطع نفت لیبی که بازارهای جهانی با مشکل روبه‌رو شد.
روز دوشنبه قیمت نفت برنت. ۱۱. ۷۳ دلار در هر بشکه بالا رفت و به ۷۱. ۹۵ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم افزایش روزانه طی ۲۸ سال را ثبت کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1224992
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
881
1087
3042
1220432
6071
16017
1224992

آی‌پی شما: 52.15.63.145
امروز: سه شنبه، 04 ارديبهشت 1403