مازاد پسته در بازار جهانی

محسن جلال‌پور
فرآیند جمع‌آوری پسته از اوایل این هفته شروع شده است و جنب و جوش خاصی به استان کرمان داده است.

هرچند کار در برخی مناطق گرم‌تر کرمان از اول این هفته شروع شده است اما خیلی‌ها امسال۱۰ تا ۱۵ روز دیرتر از سال‌های قبل کار را آغاز کرده‌اند.
احتمالاً امسال بین ۲۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ تن پسته در کشور خواهیم داشت. هرچند برخی معتقدند ممکن است محصول امسال از این ميزان هم بيش‌تر باشد.
سال گذشته که سال خوبی نبود، بین ۴۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ تن محصول داشتیم که امسال به نظر می‌رسد ۴ تا ۵ برابر سال گذشته محصول داشته باشیم.
هرسال حدود ۸ تا ۱۰ درسد محصول به صورت کال پسته سبز چیده می‌شود و بقیه به صورت خشک در انبارها ذخیره خواهد شد تا به مصرف برسد.
پیش‌بینی‌ها می‌گوید: آمریکا امسال حدود ۳۵۰۰۰۰ تن پسته تولید خواهد کرد به این ترتیب حدود ۶۰۰۰۰۰ تن پسته تازه وارد بازار های جهانی خواهد شد.
بر اساس برآوردها چیزی حدود ۱۰۰۰۰۰ تن محصول قدیمی‌تر ایران و آمریکا هنوز در دنیا مصرف نشده است و ذخیره مانده است، بنابراین بیش از ۷۰۰۰۰۰ تن پسته امسال در بازار عرضه خواهد شد.
تاكنون بالاترين مصرف گزارش شده پسته در دنیا حدود ۵۰۰۰۰۰ تا ۵۵۰۰۰۰ تن بوده است و معمولاً بازار بیش از این مقدار کشش نداشته است.
در سال‌های گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درسد کل محصول در داخل کشور مصرف شده است اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به نظر می‌رسد امسال این رقم ۱۵ درسد کاهش پیدا کند.
بقیه تولید ایران به خاور دور، اروپا، هم‌سایگان شمالی و در نهایت، کشورهای عربی صادر می‌شود. البته میزان کمی هم به کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی صادرات داریم که رقم بالایی نیست.
بازار عمده ما طی سال‌های اخیر خصوصاً بعد از اتفاقاتی که در اروپا افتاد بازار چین بوده است كه عمده مصرف چينی‌ها هم براي عيدی است كه امسال ۱۵ روز زودتر از سال قبل آغاز می‌شود.
از طرفی همان‌طور كه اشاره کردم امسال پسته ایران ۱۰ تا ۱۵ روز دیرتر برداشت می‌شود بنابراین فرصت بسيار کمی برای ارسال محموله‌های پسته به چین به عنوان اولین مقصد و مهم‌ترین مقصد صادراتی کشور داریم.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216884
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
29
1101
4724
1204988
13980
4470
1216884

آی‌پی شما: 54.146.154.243
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403