تنش با آمریکا و بریتانیا صادرات نفت ایران را کاهش داد

تازه‌ترین برآوردها از کاهش صادرات نفت به ایران به ۱۰۰۰۰۰ بشکه در روز طی ماه ژوئیه گذشته حکایت دارد، دوره‌یی که با وجود ادامه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران با افزایش تنش میان جمهوری اسلامی، بریتانیا و ایالات متحده نیز هم‌راه بود.

مطابق اطلاعات منتشر شده توسط منابع صنعتی که جریان نفت خام را در جهان رصد می‌کنند، صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه حدود ۱۰۰۰۰۰ بشکه بوده است، رقمی که با ۱۲۰۰۰۰ بشکه استخراج شده از نرم‌افزار آیکون که مجموعه اطلاعات بازارهای مالی و کالای جهان را تحلیل می‌کند، تفاوت فاحشی ندارد.
منابع پیش‌تر میزان صادرات نفت ایران در ماه ژوئن را حدود ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز برآورد کرده بودند.
سارا وخشوری، تحلیل‌گر شرکت مشاوره انرژی اس‌وی‌بی نیز صادرات روزانه نفت ایران را کم‌تر از ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز تخمین می‌زند و معتقد است که صادرات روزانه نفت ایران در ماه ژوئیه باید بین ۲۵۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰۰ بشکه بوده باشد.
البته وخشوری توضیح می‌دهد که بخشی از صادرات نفت ایران به مقصد چین بر اساس قراردادهای منعقد شده پیش از لغو معافیت‌های آمریکا انجام می‌شود و فروش جدید نفت محسوب نمی‌شود.
وزارت نفت ایران پس از آغاز تحریم ۱۰۰ درسدی خرید نفت این کشور از سوی آمریکا، انتشار عمومی اطلاعات تولید و صادرات خود را متوقف کرد و بر همین اساس برآورد صدور نفت این کشور بر تخمین‌های شرکت‌های رصد کننده نفت‌کش‌ها و بازار جهانی نفت متکی شده است.
طی ۱ ماه گذشته ایران و آمریکا متقابلاً اقدام به ساقط کردن پهپادهای یک‌دیگر کردند و پس از توقیف نفت‌کش ایران در جبل الطارق، جمهوری اسلامی نیز یک نفت‌کش بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کرد.
تنش ایران با آمریکا و بریتانیا در خلیج فارس و دریای عمان موجب تشدید حضور ناوهای دو کشور برای نظارت بیش‌تر بر ترددهای تجاری از طریق تنگه هرمز شده است که به زعم برخی کارشناسان صادرات نفت ایران را نیز دشوارتر کرده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1228105
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
2813
1181
6155
1220432
9184
16017
1228105

آی‌پی شما: 18.225.209.95
امروز: چهارشنب، 05 ارديبهشت 1403