پنج‌شنبه‌های اسرار آمیز خلیج فارس

تنش‌های عمده‌یی که طی حدود یک ماه گذشته خاورمیانه را ملتهب کرده است، روزهای پنج‌شنبه حادث شده است، رخ‌دادهایی که توالی پایان هفته آن‌ها اگر حساب شده نبوده باشد، همانند یک شانس برای تخلیه بار روانی شوک‌های قیمتی در بازارهای جهانی و ایران عمل کرده است.

بیش از یک ماه از آغاز تنش در آب‌های جنوبی ایران می‌گذرد. تنشی که با انتشار خبر حمله به دو نفت‌کش اماراتی و نروژی در دریای عمان آغاز شد و از آن پس تقریباً آخر هفته‌های خاورمیانه دیگر روی آرامش ندیده است.
بیست و سوم خرداد ماه گذشته جرقه تنش در دریای عمان زده شد. روز پنج‌شنبه هم‌زمان با سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به تهران، دو نفت‌کش حامل محموله طلای سیاه به مقصد این کشور در سواحل امارات عربی متحده مورد حمله قرار گرفت.
پنج‌شنبه هفته بعد، سپاه پاسداران یک پهپاد ارتش آمریکا را به اتهام تجاوز به حریم هوایی ایران ساقط کرد. پنج‌شنبه دو هفته بعد ۱۳ تیر ماه هم یک ابرنفت‌کش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.
باز هم دو هفته بعد و در عصر روز پنج‌شنبه گذشته، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از هدف قرار دادن یک پهپاد ایرانی توسط نیروی دریایی این کشور خبر داد.
البته از هفته گذشته، دامنه تنش‌ها شاید به علت افزایش تعداد اقدام‌های متقابل کشورهای درگیر، به جمعه نیز کشیده شد. به طوری که توقیف نفت‌کش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران ایران و اعلام تمدید توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق برخلاف عادت ۳۵ روز گذشته، روز جمعه اعلام شد.
بررسی واکنش بازار آزاد ارز تهران به تنش‌های رخ داده، نشان می‌دهد که پس از سه مورد از چهار مورد حوادثی که روزهای پنج‌شنبه رخ داده است، نرخ آزاد دلار در اولین روز معاملاتی یعنی شنبه کاهش یافته است و اگر طی روزهای بعد هم با افزایش مواجه شده است ولی به روند کاهش خود ادامه داده است. حتا پس از انتشار خبر توقیف نفت‌کش ایران در تنگه جبل‌الطارق نیز با وجود افزایش قیمت دلار در داد و ستدهای روز شنبه ولی در مجموع، سیر نزولی نرخ دلار متوقف نشده است.
هم‌چنین در مورد بازار جهانی نفت نیز با وجود تأثیر تنش‌های رخ داده در خلیج فارس و دریای عمان بر نرخ‌های صعودی روز جمعه ولی تعطیلی روزهای شنبه و یک‌شنبه موجب شده است تا التهاب روانی بازار تخلیه شود و شیب صعودی بهای نفت کاهش یابد. بدین ترتیب طی یک ماه گذشته هم‌چنان عوامل بنیادین نقش اصلی را در نوسان قیمت جهانی نفت ایفا کرده‌اند.
به طوری که با وجود افزایش تنش‌ها در قطب نفت و گاز جهان، وقوع توفان در خلیج مکزیک و کاهش فراتر از انتظار تولید نفت آمریکا توانست قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت را تا بیش از ۶۰ دلار افزایش دهد ولی تأثیر شوک‌های تحولات خاورمیانه بسیار محدود و کوتاه مدت بوده است.
بنابراین فارغ از این‌که وقوع رخ‌دادهای تنش‌زای یک ماه گذشته در روزهای پیش از تعطیلات پایان هفته حساب شده بوده است یا خیر ولی در عمل به نظر می‌رسد تاکنون مانع از وارد آمدن شوک جدی به بازارهای مالی شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221662
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
128
365
1230
1219680
2741
16017
1221662

آی‌پی شما: 3.128.94.171
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403