نشست ریاض برگزار شد

دو سناریوی اوپک برای جایگزینی نفت ایران

عربستان روز یک‌شنبه در شهر جده میزبان نشست مشورتی اعضای مهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه بود. نشستی که با هدف ارایه‌ی پیش‌نهاد عملی به گردهم‌آیی رسمی ماه آینده نمایندگان اعضای اوپک در ژنو، برگزار شد.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت عضو اوپک به هم‌راه روسیه و در غیبت ایران در جده عربستان گرد هم آمدند تا ضمن بررسی تأثیر تنش‌های رخ داده در خلیج فارس بر عرضه‌ی نفت و نیز روند نزولی تولید و صادرات نفت 3 کشور ایران، ونزوئلا و لیبی سناریوهای موجود برای حل مشکل کم‌بود احتمالی عرضه‌ی نفت را بررسی کنند.
اعضای اوپک پیش‌تر و در نشست ماه دسامبر خود در مورد کاهش 2/1 میلیون بشکه‌یی تولید روزانه نفت به توافق رسیده بودند ولی تمدید یا لغو این تصمیم برای نیمه دوم سال ۲۰۱۹ با توجه به افزایش تنش میان ایران و آمریکا و ادامه بحران داخلی در ونزوئلا و لیبی بحث محوری این نشست خواهد بود.
گویا در نشست روز یک‌شنبه تولیدکنندگان عمده نفت دو سناریو برای مدیریت عرضه‌ی کافی نفت مورد بررسی قرار گرفته است.
سناریوی اول پیش‌نهاد می‌کند که کشورهای تولید کننده نفت به تعهدات پیشین و توافق ماه دسامبر اوپک پای‌بند باشند. مطابق گزارش اوپک، مجموع کاهش تولید اعضا، روزانه تا کنون ۳۹۶۰۰۰ بشکه در روز بوده است و روسیه نیز در این مدت ۴۱۱۰۰۰ بشکه کم‌تر از توافق ماه دسامبر تولید کرده است. در این صورت عرضه‌ی نفت طی نیمه دوم سال ۲۰۱۹ حدود ۸۰۰۰۰۰ بشکه افزایش خواهد یافت که با ادامه افزایش عرضه آمریکا می‌تواند کم‌بود احتمالی در بازار نفت را جبران کند.
سناریوی دوم اعطای اجازه به تولید کنندگان غیر عضو اوپک برای افزایش پایه تولید به حداکثر سطح ثبت شده طی ۴ ماه پیش از توافق ماه دسامبر اوپک را مطرح می‌کند.
تحلیل‌گران بازار نفت معتقدند اجرای سناریوی اول با وجود افزایش کوتاه مدت عرضه، منجر به کاهش ذخایر نفت کشورها در سه ماهه چهارم سال خواهد شد ولی شبیه‌سازی سناریوی دوم نشان می‌دهد که عرضه‌ی نفت در سه ماهه چهارم سال به بالاتر از میانگین ۵ سال گذشته خواهد رسید.
البته نهایی شدن اجرای هر کدام از این سناریوها منوط به توافق نهایی اعضای اوپک در نشست ماه ژوئن در وین خواهد بود.
تولید نفت ایران که پس از اجرایی شدن توافق هسته‌یی با کشورهای ۱+۵ به ۹/۳ میلیون بشکه در روز رسیده بود، با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام به کم‌تر از ۷/۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.
هم‌چنین با لغو معافیت ۸ کشور از شمول تحریم خرید نفت ایران، صادرات نفت این کشور سیر نزولی به خود گرفته است.
پیش‌تر ایران تهدید کرده بود که در صورت به صفر رسیدن صادرات نفت این کشور با فشار آمریکا، مانع از صادرات نفت سایر کشورها از تنگه هرمز خواهد شد.
هم‌زمان آمریکا از اعزام ناوگان جدید جنگی به خلیج فارس خبر داد و ۴ نفت‌کش در سواحل امارات عربی متحده و خط انتقال نفت عربستان نیز مورد حمله قرار گرفت.
افزایش نگرانی نسبت به تأمین امنیت عرضه نفت از خلیج فارس، کاهش تولید نفت ونزوئلا به روزانه ۷۰۰۰۰۰ بشکه و اختلال در صادرات نفت به دلیل تشدید جنگ داخلی در لیبی، تردیدها را نسبت به عرضه کافی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ افزایش داده است.
پیش‌تر دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز از عربستان سعودی و امارات عربی متحده خواسته بود با متقاعد کردن اعضای اوپک، کم‌بود احتمالی بازار نفت را تأمین کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1207327
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
331
1000
2339
1203756
4423
4470
1207327

آی‌پی شما: 3.239.214.173
امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402