بحران خلیج فارس

ترامپ قیمت نفت را چگونه کنترل می‌کند؟

قیمت جهانی نفت در حالی طی معاملات صبح روز پنج‌شنبه بازارهای جهانی به بالاترین سطح در دو هفته گذشته رسید که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هنوز هم‌خوانی لازم را با شدت تحولات خاورمیانه ندارد.

هم‌زمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا، بهای جهانی هر بشکه نفت پایه برنت روز پنج‌شنبه با ۳۵ سنت افزایش از مرز ۷۲ دلار گذشت.
بدین ترتیب طی یک هفته پس از اعلام تصمیم ایران مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، میزان افزایش قیمت جهانی طلای سیاه به حدود ۲ دلار رسید.
در حالی که طی روزهای اخیر تنش میان آمریکا و ایران تا سطح هشدارهای نظامی دو طرف علیه یک‌دیگر افزایش یافته است و حتا حملاتی به نفت‌کش‌ها در خلیج فارس و خطوط انتقال نفت عربستان رخ داده است، رشد ۲.۸ درسدی قیمت جهانی نفت پایه برنت تا حد قابل توجهی پایین‌تر از پیش‌بینی برخی کارشناسان بازار جهانی نفت بوده است.
تحلیلگران بازار جهانی نفت علت خطای قابل توجه پیش‌بینی‌ها را وجود خوش‌بینی در خصوص حصول توافق تجاری میان آمریکا و چین عنوان می‌کنند.
در حالی که مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین در ظاهر به خوبی پیش می‌رفت و دو طرف در حال برنامه ریزی برای برگزاری دور پایانی این مذاکرات بودند، هفته گذشته دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا مدعی شد که قصد دارد، تعرفه واردات اقلامی چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ درسد به ۲۵ درسد افزایش دهد، هم‌چنین از علاقه‌اش برای توقف مذاکرات تجاری با چین پرده برداشت.
اخلال در این مذاکرات بار دیگر پیش‌بینی‌ها از تقاضای آتی نفت را کاهش داد. نگرانی از کاهش رشد اقتصادی چین به عنوان دومین ابرقدرت اقتصادی جهان و مصرف کننده نفت، موجب شده است تا تاثیر التهاب موجود در خاورمیانه بر افزایش قیمت نفت تا حد قابل توجهی خنثا شود.
قیمت جهانی هر بشکه نفت برنت، هفته پیش نزدیک به ۷۰ دلار بود که پایین‌ترین رقم از هفته نخست ماه آوریل تا آن زمان به شمار می‌رفت. بهای نفت برنت نیز از اوایل ماه می به پایین‌تر از ۷۲ دلار رسید.
این در شرایطی است که قیمت جهانی نفت طی روند صعودی در ماه اکتبر سال گذشته میلادی تا ۸۴ دلار صعود کرده بود ولی پس از آن با فشار رییس جمهوری آمریکا بر قدرت‌های برتر اوپک از جمله عربستان سعوی، امارات عربی متحده و کویت و نیز افزایش عرضه‌ی ذخایر نفتی آمریکا موجب شد تا بهای نفت برنت در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ تا سطح ۵۰ دلار کاهش یابد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1207429
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
433
1000
2441
1203756
4525
4470
1207429

آی‌پی شما: 3.239.59.193
امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402