ترکیه نمی‌تواند به سرعت نفت ایران را کنار بگذارد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه ۲ مه هم‌زمان با فرارسیدی موعد انقضای معافیت‌های نفتی آمریکا گفت: این کشور نمی‌تواند به سرعت نفت ایران را جای‌گزین کند.

ایالات متحده روز ۲۲ آوریل از مشتریان نفتی ایران، شامل ترکیه، که پیش‌تر معافیت محدود 6 ماهه دریافت کرده بودند خواست تا تاریخ ۱ مه به خرید نفت پایان دهند. در غیر این صورت با تحریم‌های ثانویه مواجه خواهند شد.
ترکیه در سال گذشته حدود ۷۰ درسد از واردات نفت خود از ایران کاست، با این حال وزیر خارجه این کشور می‌گوید: ترکیه برای قطع کامل آماده نیست چرا که پالایشگاه‌های این کشور مناسب استفاده از نفت تولید‌کنندگان دیگر نیستند.
چاووش‌اوغلو در کنفرانسی خبری با بیان این‌که آمریکا باید در تصمیم خود تجدید نظر کند گفت: وقتی می‌خواهیم از نفت کشورهای ثالث استفاده کنیم باید فن‌آوری پالایشگاه‌های‌مان را نو کنیم. این بدین معنی است که پالایشگاه‌های‌مان در این بازه‌ی زمانی باید تعطیل بمانند و البته این کار هزینه هم برخواهد داشت. به نظر نمی‌رسد این کار برای ما در بازه‌ی زمانی کوتاه امکان‌پذیر باشد.
ایالات متحده گفته است عربستان و امارات متحده عربی کم‌بود بازار را جبران خواهند کرد.
ترکیه پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا به طور متوسط ماهانه ۹۱۲۰۰۰ تن نفت از ایران وارد می‌کرد که این رقم برابر با ۴۷ درسد نیاز نفتی این کشور بود.
بنابر اطلاعات منظم منتشره، با آغاز تحریم‌های آمریکا این رقم به متوسط ماهانه ۲۰۹۰۰۰ تن برابر ۱۲ درسد نیاز نفتی ترکیه کاهش یافت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1207425
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
429
1000
2437
1203756
4521
4470
1207425

آی‌پی شما: 54.226.25.246
امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402