روسیه کنترل صنعت نفت ونزوئلا را در اختیار خود گرفته است

نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا از طریق روس ‌نفت، شرکت بزرگ نفتی روسیه مشغول عرضه‌ی نفت خود در بازارهای بین‌المللی است و به این ترتیب تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند.

از طریق برخی منابع و اسنادی که به دست آمده است این سیاست نشانگر وابستگی روزافزون ونزوئلا به روسیه است.
شرکت نفتی دولتی ونزوئلا موسوم به پی ‌دی ‌وی ‌اس ‌ایپیش از تحریم‌های آمریکا نیز اوضاع مساعدی نداشت و در سال‌های اخیر برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌ی انرژی به مشکل برخورده بود. ۹۰ درسد اقتصاد تک‌ محصولی ونزوئلا وابسته به فروش نفت است.
منابع مورد استناد گفته‌اند که دولت مادورو از ماه ژانویه گذشته با متحدانش در مسکو در ارتباط بوده است تا از آن‌ها برای یافتن راه دور زدن تحریم‌های آمریکا چاره‌جویی کند. بر پایه‌ی قانون تحریم‌ها، مشتریان شرکت نفت دولتی ونزوئلا اجازه ندارند به این شرکت دلار آمریکا پرداخت کنند. روسیه نیز از همان آغاز تحریم‌ها آن‌ها را غیرقانونی خوانده است و آشکارا گفته بود که به هم‌کاری با ونزوئلا ادامه می‌دهد.
بر اساس اطلاعات به دست آمده، شرکت نفت ونزوئلا از چندی پیش فاکتورهای فروش خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد. شرکت روس‌ نفت بلافاصله مبلغی کم‌تر از بهای واقعی را به شرکت ونزوئلایی پرداخت می‌کند تا زمان تحویل نفت از مهلت ۳۰ تا ۹۰ روز معمول تجاوز نکند. بعد از آن به سراغ مشتریان رفته و تمام پول نفت معامله شده را از آن‌ها می‌گیرد.
روسیه به شرکت‌های بزرگ خریدار نفت ونزوئلا از جمله شرکت‌های هندی پیش‌نهاد داده است تا به این شیوه خرید معمول خود را انجام دهند تا گرفتار قوانین تنبیهی در پیوند با تحریم‌های آمریکا نشوند. روس‌ نفت که بزرگ‌ترین شرکت نفتی خارجی سرمیاه‌گذار در ونزوسلاست هنوز در این زمینه توضیحی نداده است.
روسیه از سال ۲۰۰۶ تاکنون حدود ۱۶ میلیارد دلار به ونزوئلا وام داده است که دولت کاراکاس بازپرداخت آن را به صورت غیرنقدی و از طریق تحویل نفت انجام می‌دهد. به این ترتیب باید گفت: روسیه کنترل صنعت نفت ونزوئلا را در اختیار خود گرفته است.
تراکنش‌های بانکی میان ونزوئلا و روسیه نیز از طریق بانکی به نام اوروفاینانس موسنار بانک انجام می‌شود، بانکی که دو کشور مشترکاً مالکیت آن را در اختیار دارند. با این حال مقام‌های این بانک انجام چنین تراکنش‌هایی را که پول‌شویی محسوب می‌شود، تکذیب کرده‌اند.
از اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۹ که تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا آغاز شد، بسیاری از کشورهای غربی به این تحریم پیوستند اما کشورهایی هم‌چون روسیه، چین، کوبا و ایران با این تحریم مخالفت کرده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1207334
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
338
1000
2346
1203756
4430
4470
1207334

آی‌پی شما: 3.235.42.157
امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402