سرگردانی ۱ میلیارد دلار نفت ایران در بندر دالیان چین

۲۰ میلیون بشکه نفت ایران برای شش ماه است که به دلیل تحریم‌های آمریکا در بندر دالیان در شمال چین بلوکه شده است.

ایران این محموله‌ی نفتی را پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا در ماه نوامبر به چین فرستاده بود.
اطلاعات علا‌رغم صدور معافیت‌های آمریکا، این نفت ارسالی ایران در مخازن بندر دالیان به صورت انبار مانده و به دست مشتریان نرسیده است.
منابع پالایشگاهی و تجاری گفته‌اند تردید درباره‌ی شرایط معافیت‌ها سبب شده است تا پالایشگاه‌های بخش خصوصی نتوانند کانال پرداخت مطمئنی پیدا کنند و پالایشگاه‌های دولتی نیز در یافتن نفتکش به مشکل برخورده‌اند.
این در حالی است که با لغو معافیت‌ها توسط آمریکا، سرنوشت این محموله‌ی نفتی که بالغ بر ۱ میلیارد دلار ارزش دارد بیش از پیش در هاله‌یی از ابهام قرار دارد.
تیلاک دوشی، از شرکت مشاوره نفت و گاز میوز در سنگاپور، در این‌باره گفت: رآلهیچ شرکت چینی با مراودات بین‌المللی با نفت ایران کاری نخواهد داشت، مگر این‌که به طور مشخص از دولت چین دستور بگیرد.
دوشی اضافه کرد: رآلایران اکنون در وضعیت ناامیدی به سر می‌برد و با دادن تخفیف‌های گزاف با هرکسی که بتواند به طریقی پولی برساند معامله خواهد کرد.
چین به طور رسمی به عدم تمدید معافیت‌های آمریکا اعتراض کرد اما آمریکا در واکنش گفت که در صدور این معافیت‌ها تجدید‌نظر نخواهد کرد.
یک مقام شرکت نفت ایران که نخواست نامش فاش شود گفت: رآلما به فروش نفت خودمان ادامه خواهیم داد.
چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران محسوب می‌شده است و ۲۰ میلیون بشکه نفت ایران که در انبارهای بندر دالیان مانده است معادل حدود یک ماه واردات نفت این کشور از ایران را تشکیل می‌دهد.
بنابر داده‌های موسسه‌ی تحلیل و ردیابی کشتی‌های نفتی، در ماه مارس حدود ۲۰ میلیون بشکه از این ذخیره با کشتی به بندر نانگبو در شرق چین منتقل شده است. این ناحیه محل پالایشگاه ژنهای ساینوپک است که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت ایران محسوب می‌شود.
مقامات پالایشگاه از ارایه توضیح در این خصوص خودداری کرده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1207337
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
341
1000
2349
1203756
4433
4470
1207337

آی‌پی شما: 107.23.85.179
امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402