مزد خود را چگونه محاسبه کنیم؟

جزییات میزان حقوق و مزایای کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی برای سال ۹۸ اعلام شد.

در واپسین روزهای سال ۹۷ دست‌مزد سال ۹۸ کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی پس از نشست ۱۲ ساعته شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی با وزیر کار تعیین شد.
میزان افزایش دست‌مزد کارگران برای ۲ گروه از کارگران حداقلی بگیر و سایر سطوح مزدی به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفت.
کارگران حداقلی بگیر، کارگرانی هستند که برای اولین بار در سال جاری وارد بازار کار می‌شوند و سابقه‌ی فعالیت در بازار کار را ندارد. دست‌مزد این گروه از کارگران اعم از قرارداد دائم یا موقت با افزایش ۳۶.۵ درسدی نسبت به حقوق پایه سال گذشته از ابتدای سال جاری روزانه مبلغ ۵۰۵,۶۲۷ ریال تعیین شده است.
بر این اساس، دست‌مزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال ۱۳۹۸ از ۱۱۱۱۲۶۹ تومان در سال گذشته به ۱۵۱۶٨٨٢ تومان افزایش یافت.
علاوه بر این، به این گروه از کارگران حق بن کارگری به صورت نقدی به میزان ۱۹۰۰۰۰ تومان و حق مسکن به میزان ۱۰۰۰۰۰ تومان در هر ماه تعلق می‌گیرد. حق بن کارگری در سال گذشته ۱۱۰۰۰۰ تومان و حق مسکن نیز ۴۰۰۰۰ تومان بود.
هم‌چنین برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال، به ازای هر فرزند ۱۵۱۶۸۸ تومان به عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود.

لازم به ذکر است، همه‌ی ردیف‌های مذکور به جز حق مسکن ۱۰۰۰۰۰ تومانی از فروردین ماه باید در فیش‌های حقوقی اعمال شود. افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد. بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۹۸ به میزان ۴۰۰۰۰ تومان سال قبل اعمال می‌شود اما دست‌مزد کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند، متفاوت از کارگران حداقلی بگیر افزایش یافت. دست‌مزد این کارگران که تحت عنوان سایر سطوح مزدی شناخته می‌شود به صورت ترکیبی از درسد و رقم ثابت برای سال ۹۸ محاسبه می‌شود.
به این ترتیب، دست‌مزد کارگران دارای بیش از یک سال سابقه، ۱۳ درسد نسبت به حقوق پایه سال ۹۷ به اضافه ۶۱۱۴۸۲ ۲ میلیون افزایش یافت.
نکته‌ی ضروری این‌که تمام کارگران دارای بیش از یک سال سابقه کار مشمول دریافت پایه‌ی سنواتی هستند که علاوه بر افزایش ۱۳ درسدی و رقم ثابت، باید به حقوق پایه‌ی آن‌ها اضافه شود.
بر اساس بخش‌نامه‌ی اسفند ماه ۹۱ وزارت کار، تمام کارکنان دارای یک سال سابقه‌ی کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه‌ی سنوات آن‌ها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت پایه‌ی سنواتی می‌شوند که این مبلغ باید به حقوق پایه‌ی کارگران اضافه شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابراین پایه‌ی سنواتی نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221246
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
77
242
814
1219680
2325
16017
1221246

آی‌پی شما: 18.118.166.98
امروز: جمعه، 31 فروردين 1403