روایت ممنوعیت صدای زنان از زبان همایون و علام

انتشار یک ویدیو از غلام کویتی‌پور، مداح و خواننده مشهور به هم‌راه یک دختر ۱۳ ساله در شبکه‌های اجتماعی واکنش گسترده کاربران را به دنبال داشته است.


کویتی‌پور که در ایران به خواندن نوحه‌ها و اشعار حماسی در دوران جنگ با عراق معروف است، ویدیوی جدید خود را به مناسبت «روز دختر» اجرا کرده است و از دختر خودش هم یاد می‌کند. همین موضوع سبب شد که بسیاری به اشتباه گمان کنند که پریچهر، خواننده نوجوان، دختر اوست. دو خواننده ۶۲ و ۱۳ ساله این قطعه را که مضمونی انتقادی دارد، به طور جداگانه در دو استودیو ضبط و سپس تدوین کرده‌اند. در بخشی از این ترانه می‌شنویم: «از دل‌خوشی اثری نیست، این آشی بود که خودمون پختیم.»
آواز خواندن زنان در ایران که از ابتدای انقلاب در ۴۱ سال پیش منع شد، تا کنون هم‌چنان ممنوع است. زنان خواننده تنها اجازه دارند به صورت گروهی و زیرصدای مردان بخوانند. در حال حاضر ایران تنها کشور جهان است که زنان در آن اجازه تک‌خوانی ندارند و بسیار از زنان خواننده به همین دلیل مجبور به ترک وطن و فعالیت در خارج از کشور شده‌اند.
با آن‌که کارزارهای زیادی برای لغو ممنوعیت آواز زنان برپا شده است، این محدودیت هم‌چنان در ایران وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از کاربران فضای مجازی از هم‌خوانی کویتی‌پور با یک دختر خواننده استقبال کرده‌اند. استقبال از حرکت کویتی‌پور به ویژه با در نظر داشتن این‌که او در گذشته مداح و نوحه‌خوان بوده است، از سوی کاربران زیادی به منزله گونه‌یی مقاومت و بلکه اعتراض در برابر قانون ممنوعیت صدای زنان تلقی شده است!
محمد جواد اکبرین، دین‌پژوه ساکن فرانسه در واکنش به این ویدئو در توئیتی نوشت: «آن روزها که کویتی‌پور برای خرمشهر می‌خواند پریچهر هنوز به دنیا نیامده بود. حالا او ۶۲ ساله است و‌ این دختر ۱۳ساله. با هم می‌خوانند «از دل‌خوشی اثری نیست / این آشی بود که خودمون پختیم»! نشانه‌یی امیدبخش از هم‌دلیِ ۲ نسل برای جبران آشِ نخورده و وطنِ سوخته.»
خود کویتی‌پور در یک برنامه لایو اینستاگرامی که بعد از ظهر چهارشنبه ۴ تیر پخش شد، از نبود روحیه رواداری در جامعه و حکومت انتقاد کرده بود و مسوولان سیاسی را به توجه بیش‌تر به انتقاد مردم فراخواند.
او پیش از این نیز از داریوش اقبالی، خواننده پاپ مقیم خارج از کشور که ترانه‌های او در ایران ممنوع است، تمجید کرده بود!
اجرای همایون شجریان با زنان خارجی
بیش‌تر طرفداران و ستایندگان کویتی‌پور حرکت جدید او را در تقابل با اجرای اخیر خواننده به نام دیگر ایران، همایون شجریان قرار داده‌اند.
شجربان اخیراً در پروژه‌یی با ارکستر فیلارمونیک تهران با عبیر نعمه، خواننده زن لبنانی، تصنیف معروف «مرغ سحر» را اجرا کرد. در ویدیویی که دو روز پیش، از این اجرای مشترک منتشر شد عبیر نعمه تک‌خوانی کرده بود و در حالی که در ایران پوشش حجاب اجباری است، این خواننده و چند تن از نوازندگان زن، بدون حجاب ظاهر شدند.
ممنوعیت صدای زن در ایران بیش‌تر مبنای فقهی دارد، زیرا فقها صدای زن را برای مردان «تحریک‌ کننده» می‌دانند. به همین دلیل برخی کاربران پرسیده‌اند که چگونه صدای زن خارجی که در ویدیوی تصنیف شجریان شنیده می‌شود باعث تحریک مردان نیست.
در چند روز گذشته شماری از خوانندگان زن ایرانی نیز به همایون شجریان به دلیل اجرا با خواننده زن خارجی در عین نادیده گرفتن حق آواز خواندن زنان در ایران، اعتراض کردند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221594
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
60
365
1162
1219680
2673
16017
1221594

آی‌پی شما: 3.138.134.107
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403