درخت‌داری بهتر از درخت‌کاری

یادی از درختان چهاراه تهماسب آباد

بهادر میرحسینی
اواخر دی ماه که طبق روال هر روز داشتم به سمت دفتر نشریه می‌آمدم صحنه‌ی تخریب باغچه و فضای سبز یکی از 4 گوشه‌های چهارراه تهماسب آباد را دیدم.

با روابط عمومی شهرداری سید رضا میرحسینی که تماس گرفتم جوابی دریافت نکردم.
چند روز گذشت. با خودم فکر کردم که هر چند تخریب این بخش از فضای سبز شهر کرمان خوش‌آیند نیست اما همین که شهرداری دست از آب‌یاری این چمن‌های کچل زرد رنگ شهر برمی‌دارد خودش توفیقی محسوب می‌شود.
ای کاش در قسمت‌های دیگر هم همین کار را می‌کرد. کما این‌که مشابه این کار ابتدای بلوار جمهوری اسلامی هم قبلاً انجام شده است.
در شهری مثل کرمان که در حاشیه‌ی کویر قرار دارد و کم‌بود آب چه در بخش کشاورزی ‌و چه در بخش شرب بحرانی است چه بهتر که این چمن‌های بی خاصیت آب‌یاری نشوند.
هر چند که نه چمن بومی این منطقه است و نه خاک کرمان که از لایه‌های رسوبی و آب‌رفتی تشکیل شده است برای این کار مساعد است.
آن هم با آفتاب داغ کرمان و نوع چمن نشینی مردم این شهر، این کار بهترین است.
لودر که در حال خاک برداری بود، خاک دور دو درختان کاج میان این محوطه را باقی گذاشته بود. خوش‌حال شدم.
مانند چهارراه شفا که درختان کاج محوطه‌ی دانشگاه علوم پزشکی بعد از طرح جزیره در پیاده رو دست نخورده مانده بودند اما چند شب بعد که از بلوار جهاد عبور می‌کردم یکه خوردم. یکی از درختان قطع شده بود و نیمی از مسیر ماشین رو در چند متری چهارراه را بسته بود.
صبح روز بعد هم که از چهارراه تهماسب آباد عبور می‌کردم دیدم که مردم در حال عبور و مرور از روی باغچه‌ی گل‌کاری حاشیه‌ی خط ویژه هستند.
نتوانستم طاقت بیاورم. این متن را می‌نویسم و بحث مفصل آن را در هفته نامه‌ی یک صفحه دنبال خواهم کرد.
نمی‌دانم در کشورهایی که بارندگی زیاد است و کم‌بود آب ندارند میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند و با طراحی ماشین آلات و ابزار نوین درختانی را که در طرح قرار می‌گیرند جابه‌جا می‌کنند اما در کشور ما خیلی راحت درختان چند 10 ساله را که با خون دل به ثمر رسیده‌اند قطع می‌کنند!؟
درخت و درخت‌کاری از قدیم و چه بسا از قرن‌ها قبل مورد توجه ایرانیان بوده است و چندین دهه قبل وارد تقویم رسمی کشور شده است.
جدای از این هر آن‌چه که در زمینه‌ی فرهنگ ملی، آداب و سنن، محیط زیست، روان شناسی و ... در مورد فواید درخت و درخت‌کاری گفته شده است نفش شهرداری و معاونت فضای سبز در این سازمان است که هم جلب توجه می‌کند و هم بسیار تأثیر گذار است.
در زمان شهرداری ابوالقاسم سیف الهی سال ۹۰ در شورای اسلامی شهر کرمان در یک نشست خبری در مورد بیمار شدن درختان نارون کرمان به ویژه بلوار جمهوری اسلامی از وی سوال پرسیدم.
وی در پاسخ گفت: به دلیل هدف‌مند شدن یارانه‌ها و گران شدن آب بها شرکت زغال سنگ از آب‌یاری درختان محوطه امتناع کرد و به همین دلیل این درختان به کرم خراط مبتلا شدند و این آفت به سایر درختان شهر منتقل شد.
با رفتن سیف الهی از شهرداری کرمان علی بابایی معاون وی که قبل از آن هم‌راه با سیف الهی در جهاد سازندگی بودند شهردار کرمان شد.
بسیاری وی را متخصص فضای سبز شهری می‌دانستند. در دوره‌ی بابایی ایمان سیف الهی در سمت معاونت فضای سبز شهرداری کرمان منصوب شد.
در هیمن دوره بحث قطع درختان نارون بلوار جمهوری اسلامی مطرح شد و عنوان درختان نارون بلوار جمهوری اسلامی در پایان راه به تیتر بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد. مدتی گذشت تا این‌که علی بابایی به عنوان فرماندار کرمان منصوب شد. در این دوره اوج پل سازی و کارهای عمرانی شهر کرمان بود.
زمان گذشت تا اواخر دی ماه ۹۷ در زمان شهرداری سید مهران عالم‌زاده شهردار کرمان چهارراه تهماسب آباد دچار تحول شد.
در این تحول تعدادی از درختان این قسمت از شهر به زمین افتاد. شاید پیمان‌کار یا ... با چوب‌بری یا نجاری قرار بسته ‌است!
وقتی که شهردار راین درختان این شهر که در اولین خیابان آن به نام افلاتون میرحسینی که به وسیله‌ی افلاتون خان میرحسینی اولین شهردار راین و با هزینه‌ی شخصی ساخته شده است را قطع می‌کند و علی بابایی فرماندار کرمان که خود از اهالی راین است عکس العملی نشان نمی‌دهد از بقیه‌ی مسولین شهر چه انتظاری می‌توان داشت!
طی این مدت تا 15 اسفند ماه که به نام روز درخت‌کاری و شروع هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است چند درخت دیگر هم تنها در همین قسمت از شهر قطع شد. در عین حال در این روز عده‌یی از مسوولین و مردم استان و شهر که عکس، خبر و گزارش آن در رسانه‌های مختلف نیز منتشر شده است در مراسم روز درخت‌کاری شرکت کردند و قطعاً سدها و شاید هزاران اصله نهال کاشته شد ولی کسی به درختان چند 10 ساله شهر کم‌تر توجه می‌کند. چه بسا در سالیان گذشته در همین نقطه از شهر کرمان چندین درخت تنومند کاج در سمت دیگر چهارراه قطع شده بود.
به قول عباس تقی زاده مدیر روابط عمومی استانداری کرمان مسوولین به فکر نهال‌هایی که سال قبل هم کاشته‌اند باشند و در این روز سری هم به آن‌ها بزنند.
به قول بعضی‌ها درخت‌داری بهتر از درخت‌کاری است. درختانی که با هزینه‌ی زیاد تولید می‌شوند و با زحمت زیاد کاشته می‌شوند و با صرف وقت، آب و ... تازه اگر به نتیجه برسند ممکن است این‌طور مورد بی مهری قرار گیرند و تنها نقش و نگار آن بر دیوارهای شهر بماند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221574
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
40
365
1142
1219680
2653
16017
1221574

آی‌پی شما: 18.221.208.183
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403