شهلا ریاحی،‌ بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون ایران درگذشت

شهلا ریاحی از پیش‌کسوتان هنر نمایش در ایران که سابقه بازی در بسیاری از فیلم‌های سینمایی قبل از انقلاب را نیز در کارنامه داشت در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

ریاحی که نام اصلی وی قدرت زمان وفادوست بود. ۱۷ بهمن ماه ۱۳۰۵ در تهران متولد شد و پس از تحصیل تا مقطع سیکل در حالی که ۱۷ سال داشت با تشویق همسرش اسماعیل ریاحی که خود از کارگردانان هنر نمایش بود با بازی در تآتر فعالیت هنری خود را آغاز کرد.
وی پس از آن با نام هنری شهلا ریاحی در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و نمایش‌های تلویزیونی ظاهر شد. فیلم خواب‌های طلایی به کارگردانی معز دیوان فکری نخستین اثر سینمایی بود که وی در آن به ایفای نقش پرداخت.
فیلم سینمایی نهنگ عنبر ۲ که سال ۱۳۹۵ به کارگردانی سامان مقدم ساخته شد و در سینماهای ایران به نمایش درآمد آخرین اثر سینمایی است که وی به عنوان هنرمند میهمان در آن بازی کرد.
ریاحی در مجموع در حدود ۷۰ فیم سینمایی ایفای نقش کرد که از جمله شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان از آثاری چون دلشدگان،‌ بچه‌های طلاق، می‌خواهم زنده بمانم، در مسیر تندباد، دو فیلم با یک بلیط،‌ پرنده کوچک خوشبختی، پرستار شب و عروسی خون نام برد.
شهلا ریاحی هم‌چنین در سال ۱۳۳۵ پا به عرصه فیلم‌سازی گذاشت و با ساخت اثری سینمایی تحت عنوان مرجان به عنوان نخستین کارگردان زن ایرانی شناخته شد.
وی ضمن فعالیت در زمینه دوبلاژ و نیز گویندگی رادیو،‌ سابقه بازیگری در ۲۷ مجموعه نمایشی تلویزیونی را در کارنامه دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ایتالیا ایتالیا به کارگردانی نوذر آزادی، مهمان پذیر طوبی اثر منوچهر پوراحمد،‌ یک میهمان،‌ ساخته حسن هدایت، همسران به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام و نیز همسایه‌ها، ساخته حسن فتحی اشاره کرد.
این هنرمند پیش‌کسوت و پرکار به دلیل کهولت و بیماری در سال‌های اخیر از فعالیت‌های هنری بازمانده بود و خانه نشین شده بود. آخرین حضور شهلا ریاحی در یک جمع هنری به اسفند ماه سال ۱۳۹۷ باز می‌گردد که وی در جشن نوروزگان خانه تآتر شرکت کرده بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216899
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
44
1101
4739
1204988
13995
4470
1216899

آی‌پی شما: 54.196.27.171
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403