دو تار ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، دو تار ایرانی را به فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) خود اضافه کرد.

در اجلاس این سازمان که در بوگوتا، پایتخت کلمبیا در حال برگزار شد ۴۲ اثر ناملموس برای ثبت در فهرست ویژه این سازمان مورد بررسی قرار گرفت که در میان آن‌ها پرونده ارایه شده توسط ایران با عنوان مهارت ساخت و نواختن ساز دوتار مورد موافقت اعضا واقع شد.
یونسکو در شرح ثبت این ساز، دوتار ایرانی را یکی از برجسته‌ترین اجزای فرهنگی و اجتماعی موسیقی فولکلور در میان اقوام و نواحی منطقه خوانده است.
این سازمان درباره این ساز افزوده است: دوتار به مثابه عنصری فرهنگی به اصل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز توام با احترام و درک متقابل در میان نواحی و کشورهای هم‌سایه قوام داده است.
محمد حسن طالبیان که به نمایندگی از ایران در اجلاس بوگوتا شرکت کرده است در این‌باره گفت: ساز دو تار توانست هر ۵ معیار مورد نظر یونسکو را برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس کسب کند.
دوتار یکی از قدیمی‌ترین سازهای موسیقی نواحی ایران به شمار می‌رود و عموماً در استان‌های شمالی توسط اقوام ترکمن و اهالی خطه‌هایی چون مازندران، گلستان و خراسان نواخته می‌شود.
تا کنون ۱۴ اثر از ایران در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است که از میان آنان می‌توان به قالی کاشان، نوروز، چوگان، تعزیه، لنج ایرانی، کمانچه و نان لواش اشاره کرد.
اجلاس یونسکو که ز ۹ دسامبر / ۱۸ آذر آغاز شد و تا ۱۴ دسامبر / ۲۳ آذر ادامه داشت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221892
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
358
365
1460
1219680
2971
16017
1221892

آی‌پی شما: 18.221.165.246
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403