سعید نیاز، شاعر، مدیر انتشارات پاژنگ و حافظ شناس

محمد صادق سعید ملقب به نیاز کرمانى فرزند میرزا کوچک شاعر و پژوهشگر در سال ١٣١٨ در قریت العرب از توابع کرمان به دنیا آمد.

محمد صادق سعید تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در زادگاه خویش به پایان برد و تحصیلات عالى را در تهران به اتمام رساند. سپس در تهران در دانشکده افسری تحصیل کرد و در ستاد ارتش به امور فرهنگی مشغول شد و سال‌ها سردبیرى چند مجله را در تهران به عهده داشت. از جمله سردبیر ماه‌نامه ارتش بود. او از سال ١٣٤٤ در رادیو ایران آن زمان چه در زمینه‌ی نویسندگى و چه ترانه ‏سرایى هم‌کارى خود را آغاز کرد و این هم‌کارى تا سال ١٣٥٢ ادامه داشت، نخستین کتابى که از نیاز کرمانى چاپ و منتشر شد برگزیده شاه‌نامه بود که وی با نثرى شیوا هم‌راه با اشعار فردوسى خلاصه‏ یى از داستان‌هاى شاه‌نامه را نخست براى شنوندگان رادیو باز گفت و به صورت گفتار از رادیو پخش شد و سپس با تجدید نظر به صورت کتاب منشر شد.
 این کتاب بعدها در ژاپن ترجمه و منتشر شد و اگر چه از کارهاى نخست زنده یاد نیاز به شمار می‌رود ولى از موفق‏ ترین کارهاى اوست.
سپس کتاب شعر او به نام در کوچه‏ هاى خلوت شب و با مقدمه زنده یاد باستانى پاریزى به سال ١٣٥٣ به بازار اداب عرضه شد. این كتاب تاكنون ٣ مرتبه چاپ شده است.
کار اصلى نیاز، تحقیق پیرامون احوال، آثار و اشعار خواجه شیراز است که تاکنون ١٥ جلد حافظ شناسى و چند کتاب ضمیمه حافظ شناسى از جمله پیر ما گفت؛ نمونه‏ ى تلاش پرثمر و چشم‌گیر وی می‌باشد.
سعید نیاز کرمانی انتشارات پاژنگ را در سال ١٣٥٨ تأسیس کرد و تا پایان عمر در موسسه انتشاراتی خود فعالیت می‌کرد.
سال‌هاى ١٣٥٩ تا ١٣٦٦، كار اصلى نیاز حافظ پژوهی بود و کتاب سخن اهل دل در دو جلد به سال ١٣٦٧ در نقد شعر و نویسنده پرکار است، تصحیح انتقادى خمسه خواجو کرمانى براساس کهن‏ ترین نسخه جهان با مقابله ٨ نسخه کهن دیگر کار دیگرى از این شاعر فقید کرمانی است.
این کتاب به وسیله دانشگاه کرمان در سال ١٣٧٠ هم‌زمان با برگزارى بزرگ‌داشت خواجوى کرمانى چاپ و منتشر شد.
این شاعر، هنرمند، محقق، پژوهشگر و حافظ شناس پیش‌کسوت ادبیات کشور که مدت‌ها از بیماری رنج می‌برد، سرانجام سه ‌شنبه ١٢ شهریور ماه ١٣٩٢ در بیمارستان سیدالشهدا در کرمان از دنیا رفت و در قطعه‌ی هنرمندان کرمان به خاک سپرده شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1228243
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
73
2878
6293
1220432
9322
16017
1228243

آی‌پی شما: 18.219.224.103
امروز: پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1403