صالحی در حاشیه جلسه دولت:

سالانه به ۴۰۰۰۰۰ تن کاغذ نیاز داریم

وزیر ارشاد با بیان این‌که ما سالانه به حدود ۴۰۰۰۰۰ تن کاغذ نیاز داریم، گفت: ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تن کاغذ، طی یک تا دو هفته آینده از گمرک ترخیص می‌شود.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسأله کاغذ که در چند ماه اخیر مطرح شده است. مسأله مهم همه کسانی است که در حوزه‌ی فرهنگی فعال هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که عناوین مختلفی در این قضیه تأثیرگذار است، گفت: همان‌طور که می‌دانید تولید ما در کاغذ بسیار اندک است.
وی ادامه داد: سه کارخانه کاغذ در کشور وجود دارد که به طور اسمی ۱۷۰۰۰۰ تن تولیدات دارند اما باید گفت: تولیدات این کارخانه‌ها در سال ۹۶ حدود ۱۰۰۰۰ تن و در سال ۹۷ حدود ۲۰۰۰۰ تن بوده است.
صالحی افزود: نیاز کاغذ ما در سال حدود ۴۰۰۰۰۰ تن است که سهم تولیدات ما بسیار اندک است بنابراین نیاز به واردات داریم.
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: باید در بحث خودکفایی از قبل اقدامات لازم را انجام می‌دادیم. تولیدات کارخانه‌های کاغذ ما بسیار اندک است.
وی ادامه داد: همان‌طور که گفتم حدود ۴۰۰۰۰۰ تن در سال ما به کاغذ نیاز داریم که بخش عمده آن وارداتی است. در این ۴۰۰۰۰۰ تن آن چیزی که در بخش نشریات و روزنامه‌ها با توجه به تیراژ مورد نیاز است، چیزی حدود ۸۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ تن است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در دولت درباره‌ی کاغذ بیان کرد: آن‌چه در اوایل سال مطرح شد این بود که آیا ما می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را از کاغذ برداریم و به نیمایی تبدیل کنیم یا خیر، که همین امر تلاطم‌هایی را در بازار کاغذ ایجاد کرد.
وی ادامه داد: مطرح شدن تصمیمات باعث شد کاغذهایی که به گمرکات وارد شده بودند ترخیص نشوند.
صالحی بیان کرد: گفت‌وگوهای مختلفی در دولت با تأکید رهبری مطرح شد که دو مسأله تصمیم گیری از آن بیرون آمد و موجب شد کاغذ مطبوعات و نشر با همان ارز ۴۲۰۰ تومان باشد. این تصمیم مبنای تصمیم‌گیری برای کاغذ شد که همه آن‌چه در گمرکات است ترخیص شود و حدود ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تن در یک تا دو هفته آینده ترخیص می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حدود ۲۰۰۰۰ الا ۳۰۰۰۰ تن کاغذ هم در مسیر است که به کشور برسد که با این ورود مشکل برطرف خواهد شد.
وی در پایان با بیان این‌که از سوی دیگر کاغذهای سال گذشته به کشور وارد شده بودند اما به بازار نرسیدند، خاطرنشان کرد: سازمان تعزیرات و وزارت ارشاد کمیته‌یی تشکیل دادند و به شکل جدی وارد میدان شدند. قرار است مجموعه کسانی که ارز گرفته و کاغذ وارد نکردند یا وارد کرده‌اند اما توزیع‌ مشخص نیست، در این کمیته مورد بررسی قرار بگیرند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1207434
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
438
1000
2446
1203756
4530
4470
1207434

آی‌پی شما: 3.235.42.157
امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402