دو حمله سایبری؛ علت اختلال اخیر اینترنت در ایران

در حالی که نهاد ناظر نت بلاکس اختلال شبکه اینترنت در ایران را طی ۷۲ ساعت گزارش کرده است، مقام‌های وزارت ارتباطات می‌گویند علت این اختلال دو حمله سایبری گسترده به زیرساخت‌های این وزارت‌خانه بوده است.

مطابق آمار رصدگر آنلاین نهاد بین‌المللی نت بلاکس، که وظیفه نظارت بر شبکه جهانی اینترنت را بر عهده دارد، در نتیجه این حملات ۲۵ درسد از ترافیک شبکه اینترنت در ایران کم شد.
مقام‌های ایران می گویند: با سپر دژفا این حمله را دفع کرده‌اند و اکنون مشکلی وجود ندارد. این سیستم مجموعه‌یی از ابزارها و سامانه‌های دفاع شبکه‌یی است که برای مقابله با آسیب سایبری راه اندازی شده است.
حمید فتاحی، ‏‏معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در توییتی نوشت: هکرهای اجاره‌یی گسترده‌ترین حمله تجربه شده در تاریخ ایران را علیه زیرساخت‌های کشور اجرا کردند. میلیون‌ها مبدا، میلیون‌ها مقصد را هدف گرفته‌اند با حمله SYN flood با نرخ ۱۸۰ میلیون PPS به دنبال اختلال سراسری در شبکه اینترنت ایران هستند.
حملات منع سرویس، یاSYN flood، به آن دسته از حملات گفته می‌شود که مهاجمان با ارسال درخواست‌های متعدد در مقیاس بالا به یک سرور یا رایانه باعث استفاده بیش از حد از پردازنده یا پهنای باند می‌شوند و در نتیجه به دلیل حجم بالای پردازش درخواست شده، سیستم دچار کندی، وقفه یا قطعی می‌شود.
سجاد بنابی، نایب‌رییس هیأت ‌مدیره شرکت ارتباطات، نیز با اعلام این‌که مبدا دو حمله سایبری روی داده شرق آسیا و آمریکای شمالی بوده است گفت: به نظر نمی‌رسد که این حمله، حمله هدفمند و از سوی یک دولت صورت گرفته باشد. بلکه یک حمله از سمت گروه‌های هکری بود که آسیبی به شبکه وارد نکرد و تنها سبب بروز اختلال در سرویس برخی اپراتورهای موبایل و ثابت در مقاصد مختلف بود.
حمله سایبری به وزارت ارتباطات ایران در روزهایی صورت گرفته است که این وزارت‌خانه مشغول انجام آزمایش پرتاب ماهواره به فضا بود.
این آزمایش که با هدف بردن ماهواره ظفر انجام شده بود طبق اعلام وزیر ارتباطات با شکست مواجه شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216562
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
808
947
4402
1204988
13658
4470
1216562

آی‌پی شما: 34.204.196.206
امروز: پنج شنبه، 09 فروردين 1403