مراسم وداع با جمشید مشایخی برگزار شد

مراسم وداع با جمشید مشایخی، بازیگر پیش‌کسوت تآتر، سینما و تلویزیون صبح روز، ۱7 فروردین ۱۳۹۸، در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این مراسم که از ساعت ۳۰:۹ آغاز شد، علارغم بارانی بودن هوا، جمع کثیری از اهالی هنر، مسوولان کشوری و علاقه‌مندان به این بازیگر شرکت داشتند.
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، که قرار بود در این مراسم شرکت کند، با ارسال پیامی بابت غیبتش عذرخواهی و علت آن را پرهیز از طولانی کردن مراسم در شرایط نامساعد جوی عنوان کرده بود.
هم‌چنین، پیروز حناچی، شهردار تهران و محمد جواد حق شناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز که در مراسم حاضر شده بودند، به علت شلوغی و ازدحام جمعیت، نتوانستند خود را به جایگاه ویژه میهمانان برسانند و از نزدیکی در ورودی مراسم را مشاهده کردند.
ایرج راد، هنرپیشه پیش‌کسوت و رییس هیأت مدیره خانه تآتر، در بخشی از سخنان خود ضمن تأکید بر ضرورت حفظ نام جمشید مشایخی در یادها، از پیش‌نهاد تغییر نام خیابان جی به جمشید مشایخی حمایت کرد و عملی شدن آن را خواستار شد.
گفتنی است پس از درگذشت این هنرمند، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی پیش‌نهاد داده بود خیابان ج که منزل جمشید مشایخی در آن واقع است، به نام این هنرمند پی‌شکسوت نام‌گذاری شود و در واکنش به آن‌، احمد مسجد جامعی، رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران، در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد قرار است در اولین جلسه این شورا در سال ۹۸ این موضوع مطرح شود و در صورت پذیرش، اماکنی به نام ۵ تن سینمای ایران، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان نام‌گذاری خواهد شد.
علی نصیریان، که از سال ۱۳۳۶ با مشایخی در آثار مختلف هم‌کاری داشت، در جمع حاضران در مراسم درباره‌ی این هنرمند گفت: مشایخی یکی از ستون‌های اساسی هنرهای نمایشی ایران بود و وقتی این‌ها می‌روند، این بنا به نظرم سست می‌شود. هر چند مطمئنم هر نسلی هنرمندان با استعداد و خلاق خود را دارد و جای ما پُر می‌شود اما این را هم نمی‌شود نگفت که هر کس جایی دارد مثل مشایخی که جایش پُر نمی‌شود.
او هم‌چنین درباره‌ی شخصیت جمشید مشایخی گفت: مشایخی علم عشق را از دفتر نیاموخت و خودجوش بود و این ویژگی را همه ندارند. او مرامش بسیار پای‌بند سنت‌های پسندیده انسانی و اخلاقی بود که حافظ و سعدی می‌گویند.
در بخشی دیگر از این مراسم، سام مشایخی، فرزند این بازیگر، با اشاره به این که اغلب افراد دوست دارند از لقب کمال الملک سینمای ایران در توصیف پدرش استفاده کنند، گفت: با احترام به این هنرمند می‌خواهم بگویم ما که کمال الملک داشتیم، الآن جمشید مشایخی سینمای ایران را از دست داده‌ایم.
مسعود فروتن، کارگردان سینما و تلویزیون نیز درباره‌ی جمشید مشایخی گفت: به خاطر حضوری که در سینما و تلویزیون داشت، می‌درخشید و می‌توانست برای جوان‌هایی که دنبال کار بازیگری هستند از نظر بازی، رفتار و حتا نوع زندگی الگو باشد.
فروتن با اشاره به ویژگی‌های فردی مشایخی، ادامه داد: مشایخی از نسلی است که با یک زن زندگی کرد و با یک زن ساخت و برعکس جوان‌های حالا که زندگی پر حاشیه‌یی دارند، هم‌چنان خانواده را احترام گذاشت و فرزندان موفقی داشت. یعنی اگر هنر را با دو دست نگه داشت، سعی کرد زندگی را هم با همان دو دست نگه دارد و این از خصوصیات آن نسل است؛ نسل مشایخی، نصیریان و انتظامی.
پس از اتمام مراسم در تالار وحدت، پیکر این بازیگر برای خاکس‌پاری به قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا منتقل شد.
جمشید مشایخی که در آذر سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شده بود، از سال ۱۳۳۹ و با ایفای نقش در نمایش بعد از سی سال علی نصیریان وارد عرصه‌ی بازیگری تآتر شد و ۵ سال بعد، در سال ۱۳۴۴، با فیلم خشت و آینه ابراهیم گلستان وارد عرصه‌ی سینما شد و با نقش خان دایی در فیلم قیصر مسعود کیمیایی خود را تثبیت کرد.
مشایخی از جمله بازیگرانی بود که پس از انقلاب نیز اجازه ادامه فعالیت پیدا کرد و توانست نقش‌های اثرگذار دیگری چون رضا خوش‌نویس سریال هزاردستان و کمال الملک ایفا کند.
این بازیگر در طول عمر هنری خود در ۹۹ فیلم سینمایی و ۶۵ سریال و تله تآتر نقش آفرینی کرد.
جمشید مشایخی در روز سه شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۸، پس از گذراندن یک دوره‌ی بیماری، بر اثر ایست قلبی در بیمارستان عرفان تهران، درگذشت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216861
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
6
1101
4701
1204988
13957
4470
1216861

آی‌پی شما: 44.201.131.213
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403