بسیاری از تالاب‌های خشک‌ شده کشور احیا می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به این‌که حجم فعلی آب موجود در مخازن سدهای کشور به ۳۵ میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: وقوع سیلاب‌های اخیر در کشور موجب شده است تا ۷۰ درسد ظرفیت مخازن سدهای کشور پر شود.


رضا اردکانیان با تأکید بر این‌که بارندگی‌های چند روز اخیر در کشور موجب افزایش ۵۶ میلی‌متری ارتفاع بارندگی‌ها در ایران شده است، گفت: در سوابق موجود ما سامانه و موج بارشی با این شدت، وسعت و مدت بی‌سابقه بوده است و وقوع این ۳ عامل در کنار هم اتفاق بزرگی را رقم زده است.
وی با اشاره به این‌که حجم فعلی آب موجود در مخازن سدهای کشور به ۳۵ میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: این رقم سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۲۳ میلیارد مترمکعب بوده است.
وزیر نیرو حجم کل مخازن سدهای کشور را ۵۰ میلیارد مترمکعب دانست و افزود: وقوع سیلاب‌های اخیر در کشور موجب شده است تا ۷۰ درسد ظرفیت مخازن سدهای کشور پر شود و امیدواریم تا پایان سال آبی جاری مابقی مخازن سدهای کشور نیز آب‌گیری شوند.
اکثر تالاب‌های کشور احیا شد
اردکانیان با اشاره به این‌که بارندگی‌های چند روز اخیر موجب آب‌گیری تالاب‌های وسیعی در کشور شده است، ادامه داد: وقوع سیلاب‌های فروردین ‌ماه باعث شده است تا در حال حاضر ۲۰ درسد تالاب هامون و هیرمند، ۷۰ درسد تالاب حله بوشهر، ۱۰۰ درسد تالاب گندمان بروجن، ۸۰ درسد تالاب چغاخور چهارمحال و بختیاری، ۹۰ درسد بخش ایران تالاب هورالعظیم، ۸۰ درسد تالاب بامدژ اهواز و ۴۰ درسد تالاب مهارلو استان فارس آب‌گیری و پر شود.
وی با اشاره به سرریز تالاب زریوار کردستان، گفت: در پی وقوع بارش‌های شدید چند روز اخیر در کشور حدود ۴۰ درسد تالاب مهارلو استان فارس، ۵۵ درسد تالاب‌های میقان و آقگل در استان مرکزی آب‌گیری شده است و ۴ تالاب گمیشان، آلاگل، اجی‌گل و آلماگل استان گلستان پر شده‌اند. افزایش حجم وسیع آب تالاب‌های کشور در طی همین چند روز در حالی است که بسیاری از تالاب‌ها سال‌های متمادی رنگ آب به خود ندیده بودند.
افزایش ۳۲ سانتی‌متری ارتفاع آب در دریاچه ارومیه
وزیر نیرو با اشاره به افزایش ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه بر اثر وقوع بارندگی‌های چند روز اخیر، ادامه داد: تراز این دریاچه نیز حدود ۳۲ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است.
اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در طی یک هفته اخیر حدود ۳.۸ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخازن سدهای استان خوزستان شده است، گفت: حدود ۷۱ درسد از سیلاب‌های خوزستان در مخازن سدها آرام گرفته و مابقی آن نیز به سمت پایین سدها از جمله برای بهره‌مندی در تالاب‌ها رهاسازی شده است.
وی ادامه داد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته سیلاب‌های چند روز آینده خوزستان ۴.۳ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان خواهد کرد که بخشی از آن در سدها آرام خواهد گرفت و مابقی آن نیز مطابق برنامه‌ریزی انجام شده رهاسازی خواهد شد.
بازدید وزیر نیرو از سدهای مخزنی کرخه، دز و گتوند
وزیر نیرو با اشاره به بازدید خود از سدهای مخزنی کرخه، دز و گتوند، گفت: در وهله نخست بحث پایداری این سازه‌های آبی بزرگ به شدت مورد توجه است چرا که پایداری این سدها ارتباط مستقیمی با سلامت و امنیت جامعه دارد.
اردکانیان در پایان گفت: سد کرخه به عنوان بزرگ‌ترین سد کشور از حیث حجم مخزن این روزها مقاطع زمانی بی سابقه‌یی را در تاریخ حیات خود تجربه می‌کند به طوری که در حال حاضر ۵.۲ میلیارد مترمکعب آب در مخزن این سد ذخیره شده است و از حیث پایداری نیز شرایط مناسبی دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216489
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
735
947
4329
1204988
13585
4470
1216489

آی‌پی شما: 3.238.79.169
امروز: پنج شنبه، 09 فروردين 1403