رییس سازمان هواشناسی از بارش‌ها تا آخر فروردین خبر داد

رییس سازمان هواشناسی، گفت: پیش بینی سیلاب با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و سازمان هواشناسی با کمک دستگاه ها و مطالعه دبی سدها می تواند پیش بینی‌های لازم را داشته باشد.

سحر تاجبخش، افزود: پیش بینی‌ها بیش‌تر با جفت شدن و ترکیب مدل‌های هواشناسی و هیدرولوژی انجام می‌شود و با این کار در منطقه قم رود توانستیم از سیل جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: با مدل‌های هیدرولوژی دبی آب را اندازه گیری و پیش بینی می‌کنیم که طغیان رودخانه وجود دارد یا نه؟!
تاجبخش گفت: پیش بینی دیگر سیلاب بر اساس دبی آب در پشت سدها انجام می‌شود و میزان طغیان و سرریزی آب پشت سدها سنجیده می‌شود.
وی افزود: سازمان هواشناسی آمادگی توسعه‌ی شرایط موجود را دارد تا نقاط سیل خیز را شناسایی کند.
تاج بخش گفت: بیش‌تر سیستم‌های نفوذی از سوریه، فلسطین، ترکیه و عراق عبور می‌کند و از غرب وارد کشور و از شرق خارج می‌شود.
وی درباره‌ی بیشینه و کمینه بارش‌ها، افزود: با توجه به ۲ سامانه‌ی سیلابی در کشور از ۲۶ اسفند تا ۶ فروردین میزان بارش‌ها مشخص شده است که بیش‌ترین بارش‌ها را در چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و مازندران داشتیم.
رییس سازمان هواشناسی، گفت: بر اساس مدل‌های پیش بینی تا آخر فروردین مشخص شده است بارش‌ها در کل کشور از ۶ تا ۱۱ فروردین بیش‌تر از حد نرمال نشان داده می‌شود.
وی ادامه داد: هفته دوم از ۱۲ تا ۱۸ فروردین بارش‌ها کم‌تر می‌شود اما تمرکز بارش‌ها در زاگرس است. در هفته سوم فروردین نیز بارش‌های بیش‌تر از نرمال را داریم. در هفته چهارم از ۲۶ فروردین تا ۱ اردیبهشت بارش‌ها در شمال غرب و شمال شرق بیش‌تر از نرمال پیش بینی شده است.
تاجبخش گفت: سامانه‌ی فراگیری که تمام استان‌ها را درگیر کرده بود از نیمه‌ی شرقی در حال خروج است و برای پنج شنبه شدت بارش‌ها زیاد نیست اما بارش‌های متناوب و رگ‌باری در رشته کوه‌های زاگرس و البرز و جزایر هرمزگان متمرکز خواهد بود.
وی افزود: الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد تا اواخر فروردین کاهش دما را شاهد خواهیم بود.
تاجبخش در ادامه گفت: موج بعدی روز جمعه و شنبه در قسمت‌های غرب و شمال غرب کشور فعال می‌شود و از یک‌شنبه استان‌های کرمان‌شاه، کهگیلویه و بویر احمد، زنجان و چند استان دیگر را درگیر خواهد کرد و امکان ایجاد سیل نیز وجود دارد. نیمه‌ی غربی کشور و دامنه‌های البرز را پوشش می‌دهد اما شدت آن نسبت به این سامانه کم‌تر خواهد بود.
وی افزود: پیش بینی‌های بلند مدت هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌ها در بهار ادامه دارد و در اردی‌بهشت بیش‌تر خواهد بود.
تاجبخش تأکید کرد: یک‌شنبه در دامنه‌های البرز پیش بینی بارش‌های ۱۰۰ میلی‌متر شده است.
وی افزود: برای روز جمعه و شنبه سامانه از بخش‌های غربی وارد می‌شود و شدت بارش‌ها به سمت غرب است.
تاجبخش اظهارداشت: در روز یک‌شنبه سامانه تقویت و از سمت غرب و کرمان‌شاه وارد کشور می‌شود و برای روز دوشنبه شاهد بارش‌ها بیش‌تر در حاشیه‌ی زاگرس و البرز خواهیم بود.
وی تأکید کرد: مردم توصیه‌ها و هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرید تا کم‌ترین آسیب‌ها را شاهد باشیم.
تاجبخش افزود: در ۵ روز آینده موجی که وارد کشور می‌شود در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه بیش‌ترین تأثیر را در نیمه‌ی غربی و شمالی کشور خواهد داشت اما نسبت به سامانه‌ی فعلی شدت کم‌تری خواهد داشت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216914
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
59
1101
4754
1204988
14010
4470
1216914

آی‌پی شما: 52.54.111.228
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403